We współczesnym marketingu wielką rolę odgrywają gadżety reklamowe. Są to różnorodne przedmioty, których „zadaniem” jest przykuwanie uwagi klientów do konkretnej marki czy innej instytucji. Gadżety reklamowe cechuje atrakcyjny wygląd, specjalne funkcje, różnorakie dodatki, dobry smak (w przypadku wyrobów spożywczych) i wiele innych walorów. Wybór jest tu nieograniczony. Gadżety reklamowe są wykorzystywane przez rosnącą liczbę firm. Jako przykład podać można producentów proszków do prania – konkurencja między nimi rośnie, a więc szukają innowacyjnych form reklamy i dróg dotarcia do klienta. Dystrybucja gadżetów reklamowych to właśnie taka innowacyjna droga.
Konkretnie może to wyglądać tak, że gadżety reklamowe – dla przykładu weźmy balony reklamowe – są dystrybuowane wśród klientów albo potencjalnych klientów danej firmy – producenta proszków do prania. A klientem producenta proszków do prania może być każdy, to nie ulega wątpliwości. Jak konkretnie wygląda dystrybucja?
Balony reklamowe i inne gadżety mogą być wręczane podczas różnego rodzaju promocji, specjalnych działań, itd. Zwykle odbywa się to na świeżym powietrzu, czasem w centrach handlowych, itp. Mogą to być także festyny, happeningi i inne okazje. Może to być też po prostu ruchliwe miejsce, gdzie dużo ludzi jest na co dzień. Każda metoda jest dobra, jeśli tylko podarunek, czyli wspomniany gadżet, trafia do rąk wielu potencjalnych klientów. Istnieje bardzo duża szansa, że większość z nich zainteresuje się daną firmą i być może kupi jej proszek do prania. Wielu z tych potencjalnych klientów zacznie kupować proszek firmy na stałe.
Ale Balony reklamowe można też rozdawać tym, którzy już proszek danej firmy kupili. Odbywa się to np. w sklepach i polega na tym, że kto kupi proszek, dostaje prezent. Czasami może być to uzależnione od kwoty, jaką się wyda, a także od zakupu konkretnego produktu, tzn. danego proszku (bo przecież producent proszków do prania może emitować na rynek więcej niż jeden proszek). Wszystko zależy od celów finansowych danego producenta i od założeń, jakie przyjął dla danej kampanii reklamowej.